Księga znaku – identyfikacja wizualna firmy
Create WWW to agencja interaktywna działająca na rynku od ponad 12 lat. Drukujemy, znakujemy, promujemy oraz programujemy, czyli kompleksowo obsługujemy klientów. Jak również zajmujemy się identyfikacją wizualną od A do Z. Począwszy od zaprojektowania logo firmowego, przechodząc przez kolejne projekty, aż do finalnego efektu spójnej prezentacji firmy czy marki. Pod koniec ubiegłego roku zmodyfikowaliśmy nasz logotyp. Z początkiem nowego – 2019 roku – przygotowaliśmy Podstawową Księgę Znaku naszej marki. Z artykułu dowiesz co to jest księga znaku, jakie są jej rodzaje, jakie zawiera elementy oraz jak wygląda proces tworzenia Brand Book`a.
Księga Znaku – definicja i rodzaje
Stworzenie spójnej marki zaczyna się od stworzenia przewodnika po stylu marki. Mowa o księdze znaku, która jest zbiorem zasad i reguł dotyczących stosowania znaku graficznego firmy. Dzięki stosowaniu się do reguł zawartych w księdze znaku, logotyp będzie zawsze tworzył jednolitą wizję marki w przestrzeni publicznej. Księga znaku pomaga m.in. grafikom komputerowym, handlowcom, twórcom stron internetowych, programistom czy menedżerom. Niektóre bardziej zaawansowane księgi znaku mogą zawierać szczegółowe instrukcje np. dla pracowników działu zajmującego się pakowaniem produktów.
System identyfikacji wizualnej lub innymi słowy: księga znaku to przewodnik marki. Jest to dokument, w którym zawarto podstawowe elementy koncepcji identyfikacji wizualnej firmy w jej otoczeniu. Stanowi zbiór zasad i reguł tworzenia m.in. dokumentów firmowych, stosowania logo i nazwy oraz środków, które są podstawą do tworzenia przekazów wizualnych. Identyfikacja marki – księga znaku – jest szczególnie ważna przy kontakcie z klientem, który pojawia się po raz pierwszy. Pierwsze wrażenie pozostawia w świadomości odbiorcy najtrwalszy ślad. Zazwyczaj jest on pozytywny, a firmie łatwiej jest zatrzymać klienta przy sobie. Jak również łatwiej jest utrzymać dobre relacje w kolejnych kontaktach.
Innymi słowy księga znaku to „przewodnik” po stylu marki. Dokument, dzięki któremu wszystkie materiały brandowe są spójne i ujednolicone. Księga tak na prawdę odzwierciedla to, w jaki sposób twoja marka wygląda oraz jak ważną część Twojego biznesu stanowi.
Identyfikacja wizualna – rodzaje
Wyróżniamy trzy rodzaje księgi identyfikacji wizualnej. Podstawowa księga identyfikacji wizualnej, pełna księga identyfikacji wizualnej oraz księga marki, a innymi słowy brand book. Podstawowa Księga Znaku powinna powstać wraz z logotypem marki. Wersja podstawowa obejmuje zazwyczaj 7 elementów wraz z przykładami zastosowania i użycia logotypu. Natomiast w pełnej księdze zawiera się również wytyczne dotyczące konkretnych materiałów używanych w komunikacji: drukowanych, marketingowych, wystawienniczych itd. Księga marki, inaczej brand book to najszerszy rodzaj wytycznych, nieuwzględniający dodatkowo założeń strategicznych marki (wizja, misja, osobowość, atrybuty itd.) oraz wytycznych do komunikacji werbalnej oraz niewerbalnej (przykłady komunikatów, ton of voice, zalecane słowa itd.).
Podstawowa księga znaku
Elementami wchodzącymi w skład wersji podstawowej systemu identyfikacji wizualnej najczęściej są: opis logotypu, budowy logo, kolorystykę czy pole ochronne wokół logo. Jak również warianty logotypu, wersje mono i achromatyczne, zestaw znaków firmowego kroju pisma. Ponadto mogą znaleźć się również zalecane odmiany i wielkości czy przykłady prawidłowej i nieprawidłowej formy logo.
Księga Znaku – wersja podstawowa. Identyfikacja wizualna marki Create WWW, którą stworzyliśmy z początkiem nowego roku, podobnie jak wiele standardowych wersji identyfikacji wizualnej, zawiera podstawowe elementy. Opis, logotyp, budowę, kolorystykę oraz zasady stosowania. Nasza podstawowa Księga Znaku składa się m.in. z:
- podstawowa wersja znaku,
- budowa i proporcje logotypu,
- opis pola podstawowego oraz ochronnego,
- warianty na ciemnym tle oraz achromatycznym,
- wielkości minimalne (do użytku elektronicznego i drukowanego),
- podstawową kolorystykę,
- zasady stosowania logo na tłach jednolitych i niejednolitych.
Wersja rozszerzona księgi znaku
Wiele firm, korporacji, jak również instytucji publicznych decyduje się na stworzenie rozszerzonego systemu identyfikacji wizualnej. Rozszerzona wersja księgi znaku zawiera przede wszystkim to samo co wersja podstawowa. Dodatki, które znajdą się w zaawansowanej wersji brand book`a zależą tylko i wyłącznie od inwencji, wyobraźni i możliwości osób projektujących i produkujących księgę znaku.
Podsumowując, zaawansowany system identyfikacji może zawierać m.in. takie działy jak: dodatkowe formy identyfikacji, dodatkowe elementy identyfikacji, grid: wydawnictwa własne, koegzystencja znaków, druki wewnętrzne i papeteria, identyfikacja wewnętrzna, komunikacja na zewnątrz czy materiały reklamowe.
Jak wygląda rozszerzona księga znaku? Na przykład weźmiemy Politechnikę Gdańską. Księga Identyfikacji Wizualnej Politechniki Gdańskiej, opracowana w 2013 roku . Na księgę składa się z 59 stron, które zostały podzielone na cztery działy: elementy bazowe, akcydensy, oznakowanie zewnętrzne oraz oznakowanie wewnętrzne. W skład pierwszego działu wchodzą podstawowe elementy księgi znaku. W drugim dziale zostały opisane akcydensy, czyli elementy używane przez Politechnikę Gdańską w komunikacji wewnętrznej oraz zewnętrznej. Wyróżnić możemy m.in. wzory pieczątek, papieru firmowego, kopert, teczek, prezentacji. Elementy te są elementami do użytku codziennego. W księdze opisano również rzadziej używane składniki m.in. wzór karty obiegowej absolwenta, świadectwo ukończenia kursu lub dyplom ukończenia studiów.