[email protected] | tel. +48 661 115 910 | +48 733 763 555

Domeny internetowe – jak bardzo są ważne?

Domeny internetowe – bez nich funkcjonowanie powszechnie znanego Internetu nie byłoby możliwe. Wbrew przekonaniu wielu osób, wybór domeny jest bardzo ważnym elementem wchodzącym w skład budowy internetowego biznesu. Domeny internetowe możemy porównać do fundamentów domu. Bez domeny nie możemy funkcjonować w Internecie, tak jak bez fundamentów nie możemy postawić domu jednorodzinnego.

Domena jest jednym z podstawowych elementów procesu budowania strony firmowej, serwisu lub sklepu internetowego czy bloga tematycznego. Nie jest jedyną wymaganą rzeczą, bowiem w skład strony, serwisu, sklepu czy blog wchodzą również hosting (serwer), certyfikat SSL.

Historia i rozwój polskich domen

Domeny internetowe z końcówką .pl

Domeny internetowe w liczbach wg. raportu NASK.

W Polsce początek domen kojarzy się z rozwojem ośrodków akademickich. W 1991 roku w Ośrodku Komputerowego Uniwersytetu Kopenhaskiego zarejestrowano polską domenę najwyższego poziomu. Jednoznacznie nie można stwierdzić, która z domen polskich jest najstarsza. Wiele źródeł internetowych twierdzi, że pierwszymi polskimi domenami były domeny funkcjonalne takie jak: edu.pl, gov.pl. Jednak jak podaje portal forbs.pl za pierwszą polską biznesową domenę uznaje się adres computerland.pl, który został utworzony w 1994 roku.

Według raportu Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej (NASK) w 2017 roku było ponad 2,57 mln aktywnych nazw. Właścicielami polskich domen jest ponad 1,04 mln klientów, a średnio każdego dnia w 2017 roku rejestrowano 2,4 tys. domen dziennie. Z takim wynikiem Rejestr domen .pl plasuje Polskę na 10 miejscu zarejestrowanych domen na świecie. Historyczny, milionowy adres został zarejestrowany z początkiem 2008 roku – była to domena galeria.radom.pl. Na kolejny milion polskich domen czekaliśmy do 2011 roku – była to domena tu-tam.pl.

Krótkie domeny – gwarantowany zarobek?

Trzyliterówki w domenie .com to wciąż najbardziej chodliwe domeny na rynku. Podobnie jest z trzyliterówkami z domenie .pl – choć ceny za polską końcówkę nie równają się z tymi globalnymi. Od 2007 roku ceny domen na świecie wzrosły o 60 proc. Za najdroższe płacono po kilkanaście milionów dolarów, natomiast w Polsce na najlepszych nazwach można było zarobić kilkadziesiąt tysięcy euro.

Wartość pierwszej trójki światowego rankingu domen globalnych jest warta ponad 175 mln dolarów. Globalne bestsellery to LasVegas.com – 90 mln dolarów, CarInsurance.com 49,7 mln dolarów, Insurance.com 35,6 mln dolarów. Według danych z 2016 roku wartość największych transakcji polskich domen wyniosła prawie 4 mln złotych.  Na pierwszym miejscu znalazła się domena czteroliterowa, popularnego operatora telefonii komórkowej Play.pl, która została kupiona za 2 mln złotych. Na drugim miejscu znalazła się dwuliterowa domena co.pl z wynikiem 1 mln złotych, która została zakupiona przez właścicieli giełdy domen. Podium zamyka domena opony.pl, za którą zapłacono 960 tys. złotych.

Aukcje nie tylko przedmiotów używanych

Od wielu lat na Polskim rynku prekursorem w prowadzeniu akcji internetowych był i jest serwis Allegro.pl, jednak od 2009 roku powstało wiele alternatywnych serwisów, w tym tematyczne serwisy aukcyjne. Jednym z popularnych serwisów tematycznych, który na przestrzeni ostatnich lat znacząco wpłynął na ceny oraz atrakcyjność polskich domen jest serwis premium.pl. Portal oferuje wiele usług ściśle związanych z domenami internetowymi m.in. giełdę domen, aukcje domen czy dzierżawy domen. Od 2009 roku, kiedy rozwój internetu nabrał tempa, wiele osób rozpoczęło uprawianie nowego zawodu: domainer. Zawód ten można porównać do inwestorów giełdowych. Domainerzy kupują domeny, a następnie sprzedają je, najczęściej po pewnym okresie, kiedy okazuje się, że dana domena stała się bardziej wartościowa.

Trzyliterówka – domeny internetowe czeka na sukces?

Ranking najwyższych sprzedaży na rynkach pokazuje, że inwestowanie w unikalne domeny jest opłacalne, zarówno w te dwu, trzy czy cztero-literowe domeny. W pierwszej dziesiątce największych sprzedaży polskich domen królują dwuliterówki oraz nazwy pospolite np. opony.pl, saturn.pl, budownictwo.pl, kino.pl czy samochód.pl.

Przeglądając portal premium.pl i oferty sprzedaży domen trzyliterowych nie możemy jednoznacznie stwierdzić, że rok 2018 będzie rokiem trzyliterówek. Ostatnie miejsca w Polskim rankingu sprzedaży, na podstawie wartości domen balansują w zakresie od 146 do 200 tys. złotych. Obecnie najwyżej wyceniane trzyliterowe domeny to agd.pl (195 tys. zł), bar.pl (150 tys. zł) oraz gro.pl (135 tys. zł). Czy nadszedł czas na trzyliterowe domeny? Czas pokaże…

Domeny internetowe - asz.pl. Trzyliterowa domena internetowa na sprzedaż.

Trzyliterowa domena internetowa na sprzedaż

ASZ.pl – trzyliterówka na sprzedaż

W ostatnich dniach otrzymaliśmy od jednego z naszych klientów propozycję sprzedaży polskiej, trzyliterowej domeny – asz.pl. Gdy przeczytaliśmy e-maila „asz nas zatkało”… Przed nami trudne zadanie. Klientowi zależy na sprawnej, szybkiej sprzedaży domeny na ściśle określonym poziomie cenowym, z zastrzeżeniem o możliwości niewielkiej negocjacji ceny. Startujemy od kwoty 169 tys. złotych netto. Jakie będą wyniki, jak szybko uda się sprzedać tę wyjątkową, krótką, trzyliterową domenę i czy wartość sprzedaży pozwoli na zajęcie miejsca w polskim rankingu sprzedaży domen? Zobaczymy i na pewno się pochwalimy…

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close